Brev:
Hvor tidligt må man starte på grød og mos?
17. april 2008
Alder:
3 mdr.
Hvor tidligt må man starte på grød og mos?
Hej
Vi har en søn på 3 mdr - der pt får modermælkserstatning. Han ammede den første 1½ måned - men så kunne jeg ikke længere følge med.
Han er ca. 62 cm og vejer ca 5400 gram - han spiser 6-7 flasker modermælkserstatning med ca 200 ml. i.
Han er begyndt at smaske og savle rigtig meget når vi spiser aftensmad - og bliver rigtig hidsig hvis han ikke også får noget at spise samtidigt. Det er uanset om han lige har spist eller ej.
Den sundhedsplejerske vi har holder MEGET strengt på at små børn først må få grød og mos fra de fylder 4 mdr. Men det er min oplevelse at mange starter allerede fra 3½ mdr.
Før sov han både 6 og 7 timer i træk, men han er begyndt at kun sove 3-4 timer ad gangen igen. Til gengæld sover han nu 10-12 timer - når han får mad 2-3 gange hvilket han ikke gjorde før - det virker for mig som om han ikke bliver mæt nok.
Han virker klar og interesseret i vores mad - er det okey at starte lige så forsigtig med grød og mos når han bliver 3½ mdr?
Hvordan og hvor meget starter vi med at introducere grød og mos?
Han har haft en del problemer med hård mave efter han begyndte at få modermælkserstatning og får nu laktulose 6 ml. i døgnet.
Vi har hørt at hans mave skulle få det bedre, når han går over på mere fast føde, passer det?
Og hvordan gør vi mht. laktulosen og grøden? Prøver at nedtrappe over en periode?
På forhånd tak for hjælpen.
Frank og Lena